25 ژانویه 2024 - یک مطالعه ی اخیر نشان داد که افزایش آلبومین در ادرار ممکن است با آسیب شناسی تحت بالینی عروق کرونر، از جمله میکروکلسیفیکاسیون عروق کرونر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بدون هیچ گونه علائم بیماری قلبی عروقی (CVD) مرتبط باشد.

محققان گزارش دادند: "تست های تصویربرداری در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بدون علائم CVD نشان داد که افزایش آلبومین در ادرار ممکن است با آسیب شناسی عروق کرونر تحت بالینی[1]، از جمله میکروکلسیفیکاسیون عروق کرونر، مرتبط باشد."

پیشرفت‌ها در تصویربرداری غیرتهاجمی به پزشکان اجازه داده است که ساختار و عملکرد شریان‌های کرونر را ارزیابی کنند. محققان با استفاده از توموگرافی انتشار پوزیترون و تصویربرداری توموگرافی کامپیوتری دریافتند که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بدون هیچ گونه علائم بیماری قلبی عروقی، افزایش آلبومین در ادرار ممکن است با آسیب شناسی تحت بالینی عروق کرونر، از جمله میکروکلسیفیکاسیون عروق کرونر، مرتبط باشد.

در بین 30 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 با سطح آلبومین ادراری نرمال، و 60 نفر دیگر با سطوح بالای آلبومین ادراری (شرایطی به نام آلبومینوری که نشان دهنده آسیب کلیه است)، مشخص گردید که شرکت کنندگان مبتلا به آلبومینوری فعالیت میکروکلسیفیکاسیون بالاتری داشتند، اما نه پس از تنظیم عوامل خطر بالینی بیماری قلبی عروقی.

محققان دریافتند که فعالیت میکروکلسیفیکاسیون به طور مثبت با میزان آلبومینوری مرتبط است و این روند پس از تنظیم عوامل مخدوش کننده، همچنان باقی ماند. میانگین ذخیره ی جریان میوکارد (توانایی افزایش جریان خون در قلب در حین کار) در شرکت‌کنندگان مبتلا به آلبومینوری کمتر بود، اما نه پس از تنظیم عوامل خطر بالینی بیماری قلبی عروقی. فعالیت التهاب کرونر و نمره ی کلسیم شریان کرونر بین گروه ها مشابه بود.

پرفسور Tine Hansen، نویسنده ی مسئول این مقاله از مرکز دیابت Steno در کپنهاگ، در دانمارک، گفت: افزایش درک آسیب شناسی قلبی عروقی ممکن است در آینده به پزشکان کمک کند تا زیرجمعیت های بیماران دیابتی در معرض خطر را شناسایی کنند و پیشگیری فردی از عوارض قلبی عروقی را به آنها ارائه دهند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/elevated-urinary-albumin-tied-to-sub-clinical-cardiovascular-disease-in-diabetes-patients-123240

 



[1]بدون نشانه های بیماری